Att vänta på ”sin egen” tandläkare

september 20, 2019 0 av admin

Hej och välkomna tillbaka! Dagens inlägg handlar om den för oss kniviga balansen mellan att låta patienten välja samma tandvårdsproffs vid varje besök eller rotera bland personalen.

Oftast är det inget problem. Dem flesta är flexibla och beredda på att vänta på att just sin tandläkare eller tandhygienist har en ledig tid. Vi i tandvårdsprofessionerna måste vara ödmjuka med att personkemi mellan patient och tandvårdare spelar roll. Vissa människor trivs man helt enkelt bättre med. Samtidigt finns det också en poäng i att då och då träffa just en annan specialist. Tandvårdsproffs är människor och kan därmed drabbas av kognitiv bias – speciellt om vi tycker om vår patient (vilket vi nästan alltid gör)! Ibland ser även nya ögon något helt nytt.

Som många andra i branschen kan vittna om så är det dock viktigt att ta bort så många hinder som möjligt för patienten då många fortfarande tycker det är jobbigt att gå till tandläkaren. Vissa patienter vet innerst inne att det är dags att gå för sin återkontroll eller till sin regelbundna behandling, men väljer att skjuta upp besöket gång på gång om ”rätt” person inte finns tillgänglig.

Både vi på Team Soderstrom och branschen som helhet försöker att frigöra tid som kan överföras till mer patientkontakt. Ex. som inom sjukvården i stort så förs det en diskussion i tandvårdsprofessionerna angående rollen som ny teknologi såsom AI (artificiell intelligens) ska spela i vår bransch. B.la. så uppskattar många forskare att datorer och algoritmer kan öka kvaliteten i vår verksamhet, ex. genom att diagnosticera röntgenplåtar. Jag tror att våra patienter kan ha hört talas om det här, för ett tag sedan hörde jag ett reportage om ämnet på radion, tror det var på lokalradion. Den här utvecklingen är spännande och rätt applicerad kan dessa hjälpmedel frigöra tid som tandproffset kan spendera med patienten. Vi är dock inte helt där ännu och därför händer det fortfarande att det uppstår flaskhalsar som resulterar i väntetider – då är vår bestämda, men ödmjuka, åsikt att patienten bör boka en tid med en kollega.